19 Temmuz 2008 Cumartesi

Üzümlerin Üzerindeki Pus ve Kırmızı Çekirdeksiz Üzüm

Bazı meyvelerin üzerinde bir pus tabakası olur. Üzüm bunların başında gelir. Erikte de olur mesela. Üzümün üzerindeki pus silinmemiş olmalıdır. Hele hele yıkanması kesinlikle olmaz. Ancak yemeden önce yenilecek kadarı yıkanmalıdır. Satın alınacak üzümün üzerindeki pus tabakası silinmiş ise üzüm muhtemelen fazla oynanmıştır ve tazeliğini kaybetmiş olma ihtimali de yüksektir. Bazen de rüzgarda sallanan yapraklar, salkıma dokunarak rüzgarla sağa sola hareket ettikçe, üzümün üzerindeki pusun silinmesine sebep olurlar. Bu da, üzümün üzerindeki koruyucu tabakanın silinmesine, tanenin buradan su kaybına ve nispeten de hastalık ve zararlı etmenlerinin girişine açık bir alan oluşmasına sebep olur. Bunun yanı sıra, üzümün doğal ve güzel görüntüsünü bozduğunu da düşünüyorum.



.
Epeyce yıl oldu, (10 yıldan fazla) amcamın kızlarına bir gün, "bağdan biraz üzüm alın gelin hadi" demiştim. Biraz sonra ellerinde bir kaç salkım üzümle geldiler. Küçük taneli, koyu kırmızı renkli bir üzüm. "Bula bula, o kadar üzümün içinde bu üzümü mü buldunuz" demiştim. Sonra tadına baktım, çok güzeldi. "iyi ki bunu bulmuşsunuz" dedim. Hatta o zamanlar, akşamüzeri işten çıkmadan önce Erdal'a telefon ediyor, "o üzümlerden biraz kes ve dolaba koy, ben gelinceye kadar soğusun" dediğimi bile hatırlıyorum. 3-5 asma falan vardı sanırım o üzümden. 20 yıl önce ilk parsel tesis edilirken, değişik bir çeşit olsun diye aşılanmışlar. Çekirdeksiz üzümün pembe-kırmızı olanı.
.
.
Yukarıdaki fotoğraftakiler henüz tam kırmızılaşmamışlar.
Tadı güzel olan bu üzümün pazarda satımı zordu. İnsanlar onun çekirdeksiz kırmızı üzüm olduğunu bilmiyorlar, gelişmemiş, iyi olgunlaşmamış bir kırmızı üzüm sanıyorlar ve almakta tereddüt gösteriyorlardı. Sonra bu asmaların yerine başka üzümler aşılandı ve şimdi bir tek yukarıdaki asma kaldı...
.
Müge ve Şiraz üzümleri...

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder