14 Nisan 2012 Cumartesi

Son Süngerci Aksona Mehmet / The Last Sponge Diver Aksona Mehmet

Herşeyin bir "geçmişi" olduğu gibi, Bodrum'un da bir geçmişi var. Ve bu geçmişte küçük bir kıyı kasabası olmak var, sürgün yeri olmak var, sünger var, sünger avcıları var... Şimdinin gözde tatil mekanı ama bir zamanların kendi halinde küçük bir kıyı kasabası olan Bodrum'un geçmişinde, geçimini sağlamak için destansı bir iş yapan insanların hikayeleri var. Bu, sünger avcılarının hikayesi... Bu, öyle bir hikaye ki, taa yüzyıllar öncesine kadar gidiyor. Ve Halikarnas Balıkçısı bunu, "Deniz Gurbetçileri" isimli kitabının başında yer vediği, M.Ö 3. yüzyılda yaşamış Opianus'un sözleri ile anlatıyor; "Hiçbir çile sünger avcılarınınkinden daha korkunç, hiçbir çaba onlarınkinden daha zor değildir."



Bu belgesel; Bodrum'un, Bodrum'un geçmişinin, süngerciliğin, bu kıyılarda yaşamış süngercilerin ve o süngercilerden sonuncusu olan, "Deniz; doğanın sonsuz enerjisini kendi lehinize kullanmayı, insan sevgisini, terbiyeyi, birbirine saygıyı, tasarrufu öğretir... Denizle barışık yaşıyorsan sana çok şey verir." diyen ve her defasında sözlerini "yüreği insan sevgisiyle dolu tüm güzel insanlara Ege'nin derin maviliklerinden kucaklar dolusu selam olsun" diye bitiren, güzel insan Aksona Mehmet'in hikayesi.



Yönetmenliğini Savaş Karakaş ve Sibel Göloğlu'nun, yapımcılığını Savaş Karakaş'ın yaptığı, Kültür Bakanlığının desteği, Oasis ve Cinemarin'in katkılarıyla Bodrum, Kos ve Kalimnos'ta çekilen belgesel çok başarılı bir yapım olmuş. Başta Aksona Mehmet ve Savaş Karakaş olmak üzere emeği geçenleri tebrik ediyor, bir Bodrumlu olarak da teşekkürlerimi sunuyorum. Son Süngerci çok kısa bir süre sonra İz Tv'de yayımlanmaya başlayacak.

Belgeselin Bodrun Cinemarine Sinemalarındaki gösteriminde Savaş Karakaş bir konuşma yaptı : "Aksona Mehmet, Bodrum'un ve Ege'nin yaşayan efsanesidir. Yıllardır Ege ve Akdeniz'de dalmadığı deniz dibi bırakmamıştır. Derin suların sünger avcısını ve kaybolmaya yüz tutmuş değerlerimizi belgeselimizde dile getirdik. Türk ve Yunan süngercilerin Ege'nin derinliklerinde yazılmış destanını, 60'lı yaşlarına meydan okuyup, denizden ve hayattan kopmayan Aksona Mehmet dillendirmektedir. 50 dakikalık belgeselde Aksona Mehmet yine sünger çıkarıyor, eski süngercilik hikayeleri, vurgun acıları, kaybettiği arkadaşları, eski av anıları, kısacası Aksona'nın hayatı yer alıyor. Bodrum'un destansı özünü, yaşayan son sünger avcısı Mehmet Baş'tan dinlemek çok keyifli oldu. Ayrıca belgesilin İZ TV'deki ilk gösterimi, belgeselde anılan Halikarnas Balıkçısı Cevat Şakir Kabaağaçlı'nın 17 Nisan'daki 122. doğum gününde olacak"



Savaş Karakaş'ı çekmiş olduğu Çanakkale Savaşı ile ilgili belgesellerden ve sualtı belgesellerinden ve tabiki çok severek izlediğim İz Tv'den ve "Sudaki İzler" den tanıyordum. Yüzyüze tanışmak da varmış ve o da bugüne kısmetmiş. Savaş Karakaş'la tanıştığımızda "web sitenizi ve sizi biliyorum" dediğinde, heralde karıştırıyor ya da nezaketen söylüyor demiştim. Ama, hemen ardından "Bodrum Bağları ve Garova Günlüğü" deyince çok şaşırdım ve mutlu oldum tabi...



Belgeselin gösteriminden sonra emeği geçenlere teşekkür edildi, plaket ve çiçek taktim edildi.



Belgeselin gösteriminden sonra Dilek - Can Ertem çiftiyle sohbet ettik bir süre. Onlarla tenis oynadığım (kaza öncesi) dönemden tanışıyoruz. Üniversitede öğrenciyken yeni bir raket almak istemiştim ve Head'in yeni çıkan bir modelini de çok beğeniyordum ama pahalıydı. Dilek hanımla tenis kortunda ilk tanıştığımızda benim almak istediğim bu raketle oynuyordu ve aynı raketten iki tane vardı. "Ben de bu raketten almak istiyorum" dediğimde, "al bu senin olsun" demişti. Almamıştım ama bunu da hiç unutmuyorum...

4 yorum:

  1. İZ TV yayın akışını takip ederseniz izleyebilirsiniz Mehmet bey, ben biraz önce tekrar izledim.

    YanıtlaSil
  2. İZ TV Digiturk'te. Kanalın web sitesine de bakabilirsiniz.

    YanıtlaSil