13 Haziran 2010 Pazar

Bodrum Karaova Yöresi 5.Geleneksel Çömlekçi Köyü Yağlı Güreşleri

Bodrum Karaova yöresi köylerinden Çömlekçi'de bu yıl 5.'si düzenlenen Geleneksel Çömlekçi Yağlı Güreşleri bugün Çömlekçi köyü spor sahasında yapıldı. Saat 11.00'de başlayan güreşler saat 17.30'da sona erdi. 5 yıl önce ilki düzenlenen ve geleneksel hale gelen yağlı güreşlerin amacı; örf, adet ve geleneklerin unutulmamasını sağlamak ve Çömlekçi ile Karaova güreşlerini* yeniden canlandırmak. Geleneksel Çömlekçi Yağlı Güreşleri köy muhtarlığı tarafından düzenleniyor. Çömlekçi köyüne (ve tabi aynı zamanda Karaova'ya) böyle güzel bir spor tesisi kazandırdığı için, Yağlı Güreşler düzenleyip, bunu da geleneksel hale getirdiği için, başta muhtar Mustafa Oral olmak üzere emeği geçen herkese teşekkürler...

*) Karaova Düğünü türküsü bu yörenin sevilen türkülerinden birisidir. Bu türkünün hikayesi Karaova'da, Çömlekçi köyünde geçer. Türkünün hikayesi okunduğunda, Yağlı güreşlerin Çömlekçi köyünde yapılmasının ne kadar doğru olduğu anlaşılacaktır...


.
Burası Güreş sahası, daha doğru bir deyimle, Güreş Çayırı. Amfitiyatro şeklinde çok güzel düzenlenmiş. (Not : Fotoğraf güreşler sona ermek üzereyken çekildiği için, etraf biraz boş görünmektedir. Güreşler başladığında tirübünler ve her yer doluydu.)



Bu çayırın altından dere geçiyor. Aslında burası geniş bir dere yatağı. Kenarları da doğal tirübün şeklinde. Sadece düzenleyip, oturma sıraları yapmak yetmiş. Dere yatağı da ıslah edilmiş. Karşıda görüldüğü üzere küçük bir taş düzenlemesi yapılmış ve üzerinden şırıl şırıl su akıyor.
.


Burası bahsettiğim taş düzenlemesi. Aslında minik bir gölet de diyebiliriz buna. Burada derenin önüne bir set çekilmiş ve böylece küçük bir gölet oluşmuş orada. Bu göletin suyu yeşil alanın sulanmasında kullanılıyor. Aynı zamanda set üzerinden akan suyun oluşturduğu şelale benzeri bir su akıntısı buraya daha da güzellik katmış.
.


Güreşçiler peşrev çekiyorlar. Yağlı güreşlere bu yıl Denizli, Antalya, Manisa, Milas, Fethiye, İzmir bölgelerinden yaklaşık 120 pehlivan katıldı. Güreşler ; Minikler, Teşvik, Tozkoparan, Deste, Küçük Orta, Büyük Orta, Baş altı ve Baş olmak üzere toplam 8 boyda yapıldı.

.
Bu genç güreşçi arkadaşımızın adı Burak Aykanat. Teşvik sınıfı birincisi.
Tekerlekli sandalyede olunca istediğim gibi hareket edemiyor, kısıtlı fotoğraflar çekebiliyorum. Tirübünlerin en üst kısmı aslında buranın giriş kısmı oluyor ve ben de ordaydım. Baktım genç bir güreşçi geliyor, "bir fotoğrafını çekebilir miyim" dedim. "Çekebilirsiniz" dedi ve böyle bir poz verdi. Kıspetinin arkasını döndü ki, nerden geldiği belli olsun...
.


Bu genç güreşçinin adı da, Kadir Fatih Eyice. Minik sınıfı birincisi. Fotoğraf çektiğimi gören yanımdaki beyfendi, "bak bu da bizim güreşçimiz" dedi. Kula'dan (Belediyenin destekleriyle) 24 kişi gelmişler. Söyleyince bir de Fatih poz verdi.
.
.
Ama en büyük güreşçi Furkan. Furkan Kaya da Kula kafilesinden. Kendi sınıfında hiç rakip çıkmamış ona. O, baştan birinci.
.
Evet çocuklar, bundan sonraki güreş yaşamınızda yolunuz açık olsun...
.
.
Baş pehlivanlık güreşi. Baş Boyunda güreşen Balıkesir yöresinden Kadir Ergin birinciliği elde ederken, Denizli Yöresinden Hüseyin Bakan ikinci oldu.



Tabi ki Yağlı Güreşlerin olmazsa olmazı Davul zurna. Adı Mehteran olarak geçiyor. Başladılar mı çalmaya insanın kendisi çıkıp güreşesi geliyor. En azından bana öyle geliyor :) Coşturuyor insanı.
.


Hani "Oradaydım" diye bir program var ya, bu da onun resmidir :) Bugün oradayken bir ara, bir beyfendi geldi yanıma ve "siz Mehmet Vuran beysiniz değil mi" dedi. "Evet" dedim ve o da kendini tanıttı bana, "ben Mehmet Uyargil" dedi, "iki senedir sizin sitenizi takip ediyorum, Bodrum'u sevmemdeki en büyük etkenlerden biri sizsiniz" dedi, "sizin eski yağhanelerle ilgili yazınızın üzerine, ben de buradaki eski yağhaneleri araştırdım" dedi. Bir gün ziyaretime gelmek istediğini söyledi. Ben de, "tabi ki memnuniyetle" dedim. Eve geldikten sonra internete baktığımda, Mehmet beyin çok güzel fotoğraf çalışmaları olduğunu gördüm...


3 yorum:

  1. Alan ve etkinlik çok güzel olmuş, emeği geçenlerin eline sağlık. Çok beğendim.

    YanıtlaSil
  2. Evet, alan çok güzel olmuş. Burası mesire yeri olarak da kullanılıyor. Emeği geçenlerin eline sağlık...

    YanıtlaSil
  3. fatih(bayramoğlu)12 Şubat 2011 14:37

    emeği geçenlere teşekkürler...

    YanıtlaSil