6 Mayıs 2009 Çarşamba

Antep Fıstığı Aşısı


Geçen yıl yapılmış, tutmuş ve filizlenmiş antep fıstığı aşılarından bir tanesi.

Bugün de antep fıstığı aşısı yapıldı. Antep fıstığı aşısı melengeç üzerine yapılıyor. Bizim buralarda melengece "mineç" denilir. Üzüm salkımına benzeyen bir dalları üzerindeki meyvelerine de "çetimek" denilir. Yumuşak olanları yenilir. Çetimek ilk önce yeşil renkte olur, sonra yavaş yavaş kırmızımtırak bir renk alır ve en son gök renk alır ve olgunlaşır. Sağolsunlar kuşların taşıdığı çetimeklerden çıkmış bir çok melengeç var tarla kenarlarında. Bize de onlara antep fıstığı aşılamak düşüyor...



Antep fıstığı ağacından aşı kalemi alınıyor ve üzerinden henüz uyanmayan gözler olan kabuk yukarıdaki gibi kesilip kaldırılarak alınıyor.



Melengeç (mineç) gövdesi üzerinde "T" şeklinde yapılan bir çizik yapılarak, kabuklar yukarıda görüldüğü şekilde kaldırılır.



Aşı kaleminden alınan kabuk anaç üzerine yerleştirilir.



Anaca yerleşitirilen kabuk üzerindeki göz açıkta kalacak şekilde diğer kısımlar sıkıca sarılır ve aşı tamamlanır.
.
.

8 yorum:

  1. Mehmet Bey, sanırım bizim çitlembik dediğimiz ağaçtan bahsediyorsunuz. Tarifinize uyuyor çünkü.

    Burada bunu deneyen tanıdıklarımız oldu. Ama antep fıstıkları nedense meyve vermediler. Geçenlerdeki kuzey ege gezim de de bazı tarlalarda antep fıstığı aşıları gördüm. İklimi daha serin olmasına rağmen yetişmese aşılamazlardı diye düşünüyorum.

    YanıtlaSil
  2. Evet izin çtlembik dediğiniz ağaçla aynı.
    Antep fıstığı bu bölgede yetişiyor. Bu yakınlarda daha önce 25-30 ağaçlık bir bahçe görmüştüm ve iyi veriyordu.

    Bizim de yaşlı bir ağacımız vardı ve antep fıstığı salkımları üzerinde fıstıklar oluştuğu halde içi olmazdı. Tek bir ağaçtı o. Vermesi için dölleyici ağacın da olması gerekiyormuş. Bir kaç yıldır yapılan aşılar karışık olarak yapılıyor. Artık verim bekliyoruz. Ancak şunu da belirtmemde fayda var, biz ticari bir üretim için ya da çok fazla verim bekleyerek yapmıyoruz bunu. Kendiliğinden çıkmış olan bu ağaçların bir işe yararlar belki diye yapıyoruz. Olursa (ki olacak) iyi olur :)

    YanıtlaSil
  3. slm arkadaşlar ben mahmut mersinden bu antep fıstığı ekseri hangi bölgelerde yetişiyor ben tuccarıda hem fıstık hemde zeytin tüccarı yazarsanız sevinirim oraları gezmek ve görmek istiyorum benim msn mahoni6333@hotmail.com dur cevabınızı bekliyorum

    YanıtlaSil
  4. Üstad çok güzel açıklamışsınız, ancak aşı tuttuktan sonra menengicin tepesi kesilir ve aşının büyümesi sağlanır notunu da ben ekleyeyim. Elinize sağlık

    YanıtlaSil
  5. Biz aşı yaparken kesiyoruz. Ama sizin söylediğiniz şekliyle daha iyi aslında. Çünkü, eğer aşı tutmazsa bir sonraki sene aşı yapılacak dal yerinde duruyor olur :)

    YanıtlaSil
  6. antep fıstığı aşısı hangi aylarda yapılıyor

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Biz, burada Nisan ayı sonu - Mayıs ayı başı gibi yapıyoruz.

      Sil
  7. Menengiç / Fıstık aşısı manisa ilinde hangi tarihler arasında yapılır.

    YanıtlaSil