12 Temmuz 2010 Pazartesi

Bağda Kuş Kovalama Yöntemleri



Bağda üzümler olgunlaşmaya başladığı zaman, bir de kuş derdi çıkıyor ortaya. Bağa gelen kuşların bir şekilde kovalanması gerekiyor. Kuşları kovalamanın ya da bağı kuşlardan korumanın bazı yolları var. Bunlardan bir tanesi ve en geleneksel olanı, ses çıkartarak kuşları kaçırmak. Bunun da en bilinen yolu bağırarak ve ses çıkaracak bişeylere vurarak gürültü yapmak. Bizde bu işi Mustafa ve ablası yapıyorlar genellikle :)



Kuşlar üzümlere ciddi zarar verebilirler. yukarda görüldüğü gibi, bir bakmışsınız salkımların yarısı gitmiş. Nereye koyduğumu bulamadım ama, öyle asma fotoğrafları çekmiştim ki, iskelet gibi salkımlar kalmıştı sadece, bir tek tane kalmamıştı salkımlarda. En çok da Merlot'u seviyorlar. Bunun bir sebebi de Merlot'un erken olgunlaşması. Merlot haricindeki şaraplık üzümlere pek dokunduklarını görmedim. Ama onları yemezler demiyorum.
Sofralık üzümleri daha çok seviyorlar. Zaten bizim için de o daha önemli. Aslında konuşup anlaşabilsek onlarla, "alın, bu sıra sizin olsun hepsini yiyin, ama diğer sıralara dokunmayın" diyeceğiz. Çünkü salkımlardan birer ikişer taneyi yediklerinde ya da gagaladıklarında, salkımın bütünlüğünü ve pazar değerini düşürüyorlar.



Üzümleri korumanın yöntemlerinden birisi, sıraların üzerini ağ (file) ile kapatmak.



En bilinen yöntem ses çıkararak kuşları kaçırmak demiştik. Bu da, bu iş için en yaygın kullanılan makinalardan birisi. Piknik tüpü ve küçük bir akü ile çalışıyor. Tüpten belli zaman aralıklarıyla namlu haznesine gelen ve burada sıkışan gaz, aküden gelen elketrikle ateşleniyor ve sanki küçük bir top patlamış gibi, "boom" sesi çıkıyor. Ne kadar aralıkla patlayacağı zamanlayıcısı vasıtasıyla ayarlanıyor. Yerleşim yerine yakın yerlerde kullanıldığında neden olduğu gürültü çevreden şikayet konusu olabilir. Kullanan bir arkadaşımdan, belli bir süre sonra kuşların buna alıştığını duymuştum. Ne ölçüde doğrudur bilemiyorum. Bu alet yaban domuzlarının kaçırılmasında da kullanılabilir.
.


Bu da yine ses çıkarmaya yarayan bir alet. Aküden aldığı enerjiyle belli aralıklarla siren sesi çıkarıyor ve böylelikle gündüz kuş, gece de yaban domuzlarının korkutulmasında kullanılıyor(muş). Üzerindeki zamanlayıcı ile siren aralıklarının süresi ayarlanabiliyor.



Bu fotoğrafı da Baha hocam göndermişti. Fotoğrafın altına da, "İlgini çekeceğini tahmin ettiğim bir başka fotoğrafı da ekte gönderiyorum. Almanya'nın sadece bir yöresinde, bağlarda kullanılan bir kuş kovar. Pervane dönünce, arkasındaki mekanizmayı çalıştırıyor, özel bir ağaçtan yapılmış olan parçalar birbirine çarparak kuşları ürküten bir ses çıkarıyor. Kaynana zırıltısı diye bir şey vardır, bilir misin, işte onun devasa boyutta olanı. Sevgi ve Selamlar Baha" diye yazmıştı. Bence bu da güzel bir kuş kovar.



Eğer yöntem denebilirse, bir başka yöntem de bu. Bu tür şeritler, teyp kasetinin içindeki bantlar, rafyalar bağın kenarlarına geriliyorlar. Bunlar güneşte parlayarak ya da rüzgarda ıslık şeklinde sesler ve uğultular çıkararak kuşların ürkmesine sebep olabiliyorlar. Sağa sola asılan CD'ler de rüzgarda sallandıkça parlak taraflarıyla güneşi yansıtırlar. Ve bu da kuşları ürkütebilir.

Az daha unutuyordum, bir de devamlı müzik yayını yapıyoruz. Bağın orta yerindeki kule(be)den, gündüz kuşları ürkütmek için, gece de yaban domuzlarını ürkütmek için müzik yayını yapılıyor.

Son olarak, kuşların hakkı yok mu hiç. Bana kalırsa var elbette. Ama baştan aşağı yenmiş salkımları görünce insanın da tepesi atıyor. Netice itibarıyla, bir kovalamacadır gidiyor... Ta ki, incirler çıkana kadar. İncirler çıktığında onları yemeye başlıyorlar. Sanırım biraz da üzüme doymuş oluyorlar :)
.
.

15 yorum:

  1. Bana en mantıklısı ve garantilisi file ile örtmek gibi geldi. Çok ucuza fileler var bir iki mevsim idare edebilir. Ben olsam özellikle Merlot ve CS'leri kesin örterdim. :)

    YanıtlaSil
  2. Zaten bu da epeyce kullanılan yöntemlerden birisi ve dediğiniz gibi de mantıklı. Bu arada C.S ve Merlot sevdiğiniz de anlaşılmış oluyor :)

    YanıtlaSil
  3. benim kirazlari kuslar yedi en son bir cing cing ses cikaran japon askisi ise yaradi. seneye dallara Cd'ler yerlestirmeyi dusunuyorum! kargalar civcivleri yiyormus o boom' dan yan koyde var kuslari bilmem ama beni her gittigimde korkutuyor. Ben en cok Mustafa'li yontemi sevdim :)

    YanıtlaSil
  4. Beste, meyve yetişen her yerde kuş problemi de var. Kirazlarına geçmiş olsun. Kuşlara afiyet olsun :)
    CD asmak da etkili oluyor. Ben onu da yazacaktım ama yazmamıştım. Onu da eklesem olur. CD'ler hafif rüzgarla bile sallanabiliyorlar ve parlak tarafları ayna etkisi yaparak kuvvetli bir ışık yansıtıcı oluyor. Bu da kuşların ürkmesine neden oluyor. Tabi güneşiniz kıt değilse :)

    "O Boom' dan yan koyde var, kuslari bilmem ama beni her gittigimde korkutuyor."
    Ben de buna güldüm işte. Güldüğüme bakma, ben olsam ben de korkardım. Korkulmayacak gibi değil ki. Korkmamak için devamlı tetikte olmak lazım.

    Mustafalı yönteme gelince, o yöntemi ben de seviyorum. Zaten en etkili yöntemimiz de o :)

    YanıtlaSil
  5. ben kuşların tamamen istila ettiği bir liman biliyorum :)
    hem ses hem de şerit işlemini yapmışlar ama vız gelip tırıs gitmiş.
    hiç umuru olmamış martıların. üç gün sonra bütün yöntemlere alışmışlardı. gözlerimle gördüm de ne güldüm.

    YanıtlaSil
  6. Bu yöntemlerin hepsi bir yana, senin ilk önerin bir yana: Alın kardeşim, bu sıra sizin, afiyetle yiyin...
    Bir gün kuşlarla aramızda böyle bir iletişimin kurulacağına, insanlar arasında iletişimin kurulacağından daha çok inanıyorum.

    YanıtlaSil
  7. Nalan hanım,
    Haklısınız, kuşlar bir süre sonra hangi önlem olursa olsun alışıyorlar.
    Martılar da kuş ordusu gibiler. İstila etmeleri normal :)

    YanıtlaSil
  8. Baha hocam,
    O gün gelinceye kadar biz bu yöntemlerle idare edeceğiz artık. Kuşlarla kovalamaca oynamaya devam :)

    YanıtlaSil
  9. Biz de bostanın etrafına renkli renkli poşetler asar, kaset bandı çekerdik. Ama kısa sürede alışırdı doğanın bu imrenilesi güzel varlıkları...

    YanıtlaSil
  10. Bağ, tarla, meyva bahçesi v.b gibi geniş alanlarda sesle ve ışıkla kaçırma yöntemleri genelde bir müddet sonra kuşlarda alışkanlık yapmaya başlar.
    Bunun için icat edilmiş ve ülkemize yeni ithalatı başlatılmış kuş replikası olup uçurtma prensibiyle çalışan ürünler var.
    Bunu bizzat firmamız gerçekleştirmekte. Ecopicturk

    YanıtlaSil
  11. Sayın Er, haklısınız, sesle kaçırma yöntemlerine kuşlar bir müddet sonra alışıyorlar. Yeni ithal ettiğiniz üründen haberdar ettiğiniz için de teşekkürler...

    YanıtlaSil
  12. ben pknik tüpü ile çalışan mekanizmadan herkes gayet memnun diyebilirm. tüfek patlar gibi ses çıkarıyor ama çok iyi. En azından sattığımız tüm müşteriler memnun, kuşlar olmasa da :)

    YanıtlaSil
  13. Sadık bey, haklısınız. Ben de iyi bir çözüm olduğunu düşünüyorum.

    YanıtlaSil
  14. Plastik Kuşkonmaz Dikenleri & Kuş Kovucu Diken Türkiye Satış Merkezi

    Kuşları uzak tutmaya yarayan en kullanışlı ürünlerdir. Plastik Kuşkonmaz Dikenleri pencere eşiklerinde,tabela üzerlerinde,pervazlarda çatı kaplama ve benzeri dar alanlarda kullanılır.Kuşları uzak tutmada son derece etkilidir.Plastik Polikarbon Taban plastik esnek dikenli ürünümüz ultraviole korumaya alınmış dayanıklı bir üründür.Okullar,fabrikalar,atölyeler,yüksek binalar,siteler,hastaneler,oteller gibi yerlerde için idealdir.Polikarbon taban üzerine ilave montaj edilmiş plastik çubuklardan oluşan  özel tasarım, güneş ve diğer hava koşullarının yıpratıcı etkisine çok dayanıklı fiziksel bir bariyerdir.Kuşların tünemesini engelleme amaçlı işleve sahiptir.Kuşların konmasını ve yuvalanmasını engelleyen sistemlerin araştırmalar ve bilgi birikimlerimiz sonucunda %100 etkili sistemlerden biri de plastik kuşkonmaz dikenleridir.

    Yaz Sezonuna Özel %30 İndirimli Ürünlerimiz için :

    1-Plastik Kuşkonmaz Dikenleri & Kuş Kovucu Sistemler " www.plastikkuskonmaz.com "

    2- Plastik Kuşkonmaz Dikenleri Türkiye Satış Merkezi " www.pastikkuskonmaz.com "

    İletişim & Destek Merkezi

    Yetkili : Alp BEYAZGÜL

    GSM : 0506 717 78 79

    Mail : plastikkuskonmaz@gmail.com

    YanıtlaSil
  15. İnternette bulduğum düşük fiyatlı
    Plastik Kuşkonmaz adlı ürünü kullanarak çok daha hızlı ve etkili sonuçlar alabilirsiniz ve tarımsal alanlarda kullanıma çok uygun.

    YanıtlaSil